k12@700

Psykisk arbejdsmiljø

Foto: Charlotte de la Fuente

I DETTE KAPITEL

  • Freelanceudfordringer, der kan stresse
  • Typiske tegn på stress
  • Sådan forebygger du stress
  • Her kan du få hjælp til håndtering af stress

Frihed og selvbestemmelse er naturlige goder, når du arbejder for dig selv. Der er dog også psykiske og fysiske belastninger, som du eller nære kolleger kan støde ind i.

Alle kan have behov for hjælp

Som ny freelancer eller selvstændig kan det være stressende at være ude blandt kolleger. Selvom det kniber med kunder i butikken, og du nemt kan overkomme flere opgaver, vil du måske gerne virke tjekket og give indtryk af, at det går rigtig godt med at freelance.

Alle ved imidlertid, at det er udfordrende at starte op. Ofte er dine kolleger mere end villige til at hjælpe dig, men det kræver, at du fortæller dem, hvad du har brug for.

Vær åben om dine udfordringer. Der er altid kolleger, der har været i samme situation som dig selv. Det er ikke pinligt at mangle kunder som ny freelancer, det er helt normalt. Vær lige så åben om, hvad du er god til, så dine kolleger kan sende de rigtige opgaver din vej.

Du er også et menneske

Det er ofte dine egne høje krav til dig selv, der presser dig mest. Ifølge DJ’s tidligere arbejdsmiljøkonsulent Eva Jacobsen er vi vores egen værste fjende. Som freelancere og selvstændige lever vi med både usikkerhed og tekniske og logistiske udfordringer, men det er som regel til at klare.

Det, der slår os ud, er det psykiske pres, der kommer af at skulle være på hele tiden. At skulle præstere på højt niveau konstant. At skulle udstille sig selv og sine præstationer. At mangle feedback.

”Det er de høje krav til egne præstationer, der udmatter mest, og som kræver en uhørt høj robusthed. Det går igen i mine samtaler med stressramte freelancere, at de har svært ved at acceptere, at de bare er mennesker, og at der findes gode og dårlige dage. De vil kunne det hele, hele tiden, og alt skal gå godt,” fortæller Eva Jacobsen.

Arbejdet fylder enten det hele eller alt for lidt

En anden gennemgående udfordring, især som ny, er at få tilrettelagt sin tid. Arbejder du hjemme, kan opvask, støvsugning og indkøb let stjæle tid fra din arbejdsdag, så du når ikke det, du havde planlagt, inden sociale relationer kræver din opmærksomhed.

Måske oplever du, at det er svært for omgivelserne at forstå og respektere, at du faktisk har et arbejde at passe, selvom du befinder dig derhjemme. Hvis du ikke når dit arbejde i løbet af dagen, tager du måske aftener og weekender i brug, og pludselig flyder arbejdet ind over hele din vågne tid. Arbejds- og fritidsliv flyder sammen.

Du har konstant dårlig samvittighed enten over for dine opgaver eller over for dine nærmeste. Du føler dig utilstrækkelig.

For at forebygge eller komme tilbage på sporet kan du overveje at få en plads i et kontorfællesskab, hvis din økonomi tillader det.

Typiske tegn på stress

Uvished om fremtidige opgaver, svingende indtægter, høje krav til præstation og kvalitet, ensomhed og eksponering kan alt sammen føre til stress.

Der er lige så mange tegn på stress, som der er årsager. Fra de milde symptomer som midlertidig hjertebanken og svedige håndflader over dårlig søvn og kort lunte til de alvorligere symptomer som hukommelses- og koncentrationsbesvær, aggression og manglende erkendelse.

VOXPOP

Hvad gør du for at undgå stress?

Jeg forbereder mig altid, så jeg er på forkant med travlhed. Når jeg er tæt på deadline, tænker jeg i at få lukket nogle kasser, så jeg ikke skal koncentrere mig om mere end en ting. Jeg planlægger hele tiden. Det er vigtigt for ikke at blive stresset.

Tommy Verting, ejer af fagbladet TaxiMinibus Danmark

Tjek dig selv

Denne tjekliste fra stressrådgiver og coach Stine Lundgaard giver dig overblik over hvilke signaler, du bør holde øje med. Stine Lundgaard opdeler symptomerne i grupper af grønne, gule og røde symptomer, med de grønne som de første tegn og de mildeste.

De grønne stress-symptomer er:

  • Sommerfugle i maven
  • Tørhed i munden
  • Midlertidig hjertebanken
  • Svedige håndflader
  • Muskelspændinger
  • Bleghed eller rødmen
  • Midlertidige tics eller rysten
  • Skærpelse af sanser

De gule stress-symptomer er:

  • Dårligere søvnkvalitet
  • Træthed og manglende energi
  • Kortere lunte
  • Lettere til tårer
  • Indesluttet/går med tingene selv
  • Tænker hele tiden/har svært ved at styre tankerne
  • Uro og rastløshed i kroppen

De røde stress-symptomer er:

  • Nedsat koncentration, hukommelse og forståelse
  • Manglende erkendelse af situationens alvor
  • Mentalt fraværende, øget aggression
  • Mindre lyst og overskud til at være social
  • Trykken eller ringen for ørene
  • Overspisning eller glemmer at spise
  • Større forbrug af stimulanser (alkohol, medicin, sukker, koffein, nikotin med videre)
  • Eksem og sygdom forværres, forhøjet blodtryk, svimmelhed
  • Mave- og tarmproblemer
  • Kroniske søvnproblemer

Kilde: stinelundgaard.com, hvor du også finder resten af artiklen om at få øje på stress

Sådan forebygger du stress

Den gode nyhed er, at der er meget, du kan gøre selv for at forebygge stress. Pluk i listen, alt efter hvad du har behov for.

– Overvej, hvad der er det optimale arbejdsmiljø for dig. Under hvilke omstændigheder arbejder du bedst?

– Er det primært økonomien, der presser dig, kan du overveje, om det er muligt at skære ned på udgifter, tage et 10 timers deltidsarbejde for at sikre dig en bund at stå på, kombinere med et job uden for faget, undlade at anskaffe nye ting, der ikke er strengt nødvendige. Husk: For hver ting du køber, skal du tjene det dobbelte.

– Har du for mange kunder og opgaver? En måde at komme af med dem på uden at miste penge kan eventuelt være at lade dine priser stige. Nogle af dine kunder vil falde fra, men du vil med stor sandsynlighed tjene det samme som før og arbejde betydeligt mindre.

– Vær en god chef for dig selv. Det er vigtigt for din kreativitet og produktivitet, at du holder pauser fra dit arbejde. Det er i pauserne, idéerne kommer, og du tanker ny energi. Hold fri. Tag ferie. Und dig selv nogle egenomsorgsdage.

– Del dine frustrationer med andre. Den bedste måde at blive lettet for bekymringer og psykisk pres er at dele det med andre. At få luft og sparring kan give dig nye perspektiver på din situation og nye løsningsmuligheder.

– Gå til mindfulness, meditation, og sæt tid af til en fysisk aktivitet, du godt kan lide at lave.

– Stå tidligere op om morgenen. Et kvarter eller en halv time kan gøre en stor forskel i forhold til at undgå stressende morgensituationer.

– Sig nej. Husk, at du faktisk kan bestemme selv, og at det ikke kun er kunder, du kan sige nej til. Også til venner eller familie. Husk i det hele taget at sætte grænser for dig selv og for andre.

– Læg bevægelse ind i din hverdag. Det behøver ikke at være vildere end en gåtur, men du skal ud og røre dig og bruge dine sanser.

– Gør hver dag noget, der gør dig glad.

– Gør de dårlige situationer til gode, for eksempel ved at fokusere på, hvad du lærte af dem.

TILBUD

Brug rådgivningen i DJ

Du kan blandt andet få samtaler med en konsulent i DJ, hvis du føler dig ude af stand til at håndtere det pres, du er udsat for, eller er på vej til stress.

Det er anonymt, forstået på den måde, at det foregår ganske uformelt, og der bliver ikke oprettet nogen sag med dit navn på eller lignende.

Konsulenten er hverken terapeut eller stresspsykolog, men har erfaring igennem mange år med freelancere og selvstændiges arbejdsvilkår og problemer.

Læs mere om DJ’s tilbud til stressramte her.

TIP

Hvis du er en del af et kontorfællesskab eller en freelanceklub på 8 personer eller derover, kommer DJ’s arbejdsmiljøkonsulent gerne ud – eller inviterer jer ind i DJ’s lokaler – og giver en fælles arbejdsmiljøkonsultation, der kommer omkring både de fysiske og psykiske belastninger, og hvad I kan gøre for at forebygge skader og stress.

Ring til DJ Karriere og Trivsel på telefon 33 42 80 00, eller skriv til djkt@journalistforbundet.dk.

Læs i kapitlet om sygdom og forsikring, hvordan du bedst kan dække dig ind.

TJEKLISTE

  • Alle har brug for hjælp – stå ved dine behov, og spørg andre til råds
  • Stil realistiske krav til dig selv og dine præstationer
  • Hold styr på, at arbejdet ikke fylder for meget eller for lidt
  • Stresstegn – er du grøn, gul eller rød zone?

VOXPOP

Hvad gør du for at undgå stress?

Jeg prioriterer mit psykiske arbejdsmiljø, gode kolleger og en hyggelig arbejdsplads. På jobbet slapper jeg indimellem også af i en særlig stol til formålet. I min fritid dyrker jeg motion og forskellige friluftsaktiviteter.

Tina Kragh Rusfort, grafisk designer og kommunikationsrådgiver