k01@700

Kom i gang

Foto: Charlotte de la Fuente

I DETTE KAPITEL

  • Det skal der til for at komme i gang
  • Sådan finder du ud af, hvilke opgaver du skal løse
  • Sådan skaffer du dine første kunder
  • Sæt realistiske mål
  • Kendetegn ved en freelancer med succes
  • Her kan du finde mere hjælp til opstart

Kom i gang – hvad skal der til?

Når du skal i gang som freelancer/selvstændig i mediebranchen, har du den store fordel, at du kan sælge dine ydelser uden først at skulle etablere en større produktion. Er du primært skrivende, skal du endda ikke investere det store i udstyr. For andre fagligheder kan der være opstartsudgifter til for eksempel kamera og programmer. Men det, du under alle omstændigheder skal investere mest af, er din egen tid.

Der er mange steder, du kan hente yderligere hjælp undervejs – se boksen ”Her kan du finde mere hjælp til opstart” i slutningen af kapitlet.

Hvilke opgaver skal du løse for dine kunder?

Måske har du allerede en plan for, hvad du skal arbejde med som freelancer, og hvem dine kunder er eller skal være. Men hvis ikke, så brug noget tid på at få overblik over dine kompetencer. Skriv ned.

  • Tænk over, hvad du kan, og hvem du kan sælge til. Skriv en liste med navne på dine tre til fem første potentielle kunder.
  • Tænk også over, hvilke opgaver du helst vil bygge din forretning på, og hvilken vej du gerne vil gå – og tilføj så tre til fem potentielle kunder mere til din liste.
  • Tag udgangspunkt i din arbejdserfaring, men husk, at også private hobbyer eller oplevelser kan være indgangen til nye arbejdsområder som freelancer.
  • Snak med kolleger, venner og familie, og få dem til at beskrive, hvad du er god til.
  • Måske får de øje på noget, du ikke selv er opmærksom på.
  • Måske har du via din uddannelse eller tidligere job specialiseret dig inden for bestemte stofområder eller bestemte produkter? Har du en niche eller et stofområde, du er ekspert på, kan det være et rigtig godt udgangspunkt for din freelanceforretning.

Kontakt de første potentielle kunder

Det absolut vigtigste, når du skal i gang som freelancer, er at finde de første kunder og løse de første opgaver. Det er hårdt arbejde. Forvent ikke, at kunderne kommer til dig af sig selv fra starten. Først efter noget tid, når du har opbygget en solid kundekreds, kan du regne med, at eksisterende eller nye kunder begynder at bestille opgaver hos dig.

Som freelancer skal du altid blive ved med at være opsøgende, for kunder kommer og går. Det store arbejde består i at kontakte mulige kunder – personligt eller på mail og telefon. Tag udgangspunkt i din liste over potentielle kunder, og kontakt dem med konkrete idéer, der bygger bro mellem, hvad de har brug for, og hvad du har lyst til at lave for dem.

Lad dig ikke slå ud af afslag

Hvis du ikke hører noget, når du har sendt en idé afsted, så betyder det ikke nødvendigvis et afslag. Følg op på din første kontakt efter et passende tidsrum. Får du et nej, så prøv at sælge din idé, eventuelt i let omarbejdet form, et andet sted. Eller prøv med en ny idé til samme kunde.

Find flere kunder

Vær varsom med at gøre din forretning afhængig af en eller to store kunder. De kan pludselig forsvinde, også selvom du løser opgaverne perfekt. Kunden kan gå konkurs, skifte marked, begynde at presse prisen i bund, omlægge produktionen og meget andet, der ligger uden for din kontrol. Derfor er det en god idé at arbejde frem mod en alsidig kundekreds.

Brug dit netværk

Brug dit netværk og de kontakter og gode relationer, du allerede har, til at skaffe de første opgaver. Det kan være tidligere kollegaer eller studiekammerater – men også din familie og dine venner. Fortæl omverdenen, at du er startet som freelancer, én i din omgangskreds, står måske lige med en opgave, som du kan løse.

Fotograf – skaf det nødvendige udstyr

Når du starter som freelance/selvstændig fotograf, er der udstyr at tænke på. Som minimum har du brug for et kamera og tilhørende objektiver samt en kraftig computer at redigere på med dertilhørende programmer. Ikke mindst har du brug for en måde at transportere dig selv og udstyret rundt på, når du skal på opgave.

Man kan hurtigt købe sig fattig og anskaffe udstyr, man reelt ikke har brug for, og som derfor ikke tjener sig ind. Invester derfor kun i det udstyr, du har brug for nu og her.

Når forretningen er oppe at køre, vil en fotograf typisk bruge 2.000-3.000 kroner om måneden på udstyr for ikke at være begrænset i sine muligheder. I starten kan det være en fordel at købe udstyr brugt, for eksempel på DBA eller hos Goecker eller Photografica.

Køber du brugt udstyr hos privatpersoner, er ulempen, at der ikke hører garanti med, og for selvstændige er det også en ulempe, at momsen ikke kan trækkes fra (læs mere om moms og skat i kapitel 10). Husk desuden altid at få en kopi af originalkvitteringen for udstyret, så du kan dokumentere, at det ikke er hælervarer.

I facebookgrupper som ’Fair og uafhængig Fotojournalistik’ eller ’PingPong – for medlemmer af FreelanceGruppen i DJ’ kan du være heldig at finde nogen, der vil udlåne eller udleje det udstyr, du står og mangler til en konkret opgave. Det er også muligt at leje udstyr i længere tid, men det kan sjældent betale sig.

Med hensyn til transport vælger nogle at køre i bil eller på motorcykel, andre at cykle eller bruge offentlig transport. Hvad der er mest praktisk, kommer blandt andet an på, hvor meget udstyr du har brug for at tage med.

Delebilsordninger kan også være en mulighed, hvis du ikke har et stort kørselsbehov. De fleste vælger at købe en brugt bil på hvide plader – og så få fradrag i skat for de kilometer, de kører i forbindelse med opgaverne efter statens gældende takst (læs mere i kapitel 10).

Overvej

Fortæl det

Fortæl din familie og venner, at du er sprunget ud som freelancer, så snart lejligheden byder sig. Din første opgave kan sagtens landes til en påskefrokost, hvor du gennem en hyggelig snak finder ud af, at din onkel har brug for nye tekster til en hjemmeside – så hvorfor ikke bruge dig?

TIP

Research på nye kunder

Brug tid på at researche på dine potentielle kunder og deres behov, før du kontakter dem. Så er der langt større sandsynlighed for, at dine idéer rammer plet.

4 ting du (nemt) kan gøre for at fremstå professionel

Du kan læse mere om, hvordan du markedsfører dig selv og din freelanceforretning i kapitlet ”Salg og markedsføring”. Her er 4 små ting, du kan gøre for at fremstå professionel, når du starter som freelancer og skal kontakte de første potentielle kunder. Det kan ordnes på én dag, så bare gå i gang med det samme.

  1. Få en professionel mailadresse, der er bygget op om dit navn eller firmanavn, for eksempel post@jensolsen.dk, fotograf@ninnalarsen.dk eller skrivtil@mediehuset.dk. Det er også o.k. at bruge en gmail-adresse, hvis den lyder professionel og ikke for privat.
  2. Sørg for en autosignatur i din mail med de nødvendige kontaktinformationer. Læg noget arbejde i at lave en god signatur.
  3. Opdater din LinkedIn-profil og andre relevante sociale medier, så du fremstår professionel, hvis en potentiel kunde eller samarbejdspartner søger på dig. (Alt efter faglighed kan forskellige platforme være mere eller mindre relevante) Se DJ’s guide til LinkedIn.
  4. Opret en profil på Dansk Journalistforbunds freelanceportal Find en freelancer – den rangerer godt i Google, og din professionelle profil vil komme op som noget af det første, hvis nogen søger på dit navn.

Dit første pitch

Nu skal du i gang med at skaffe de første opgaver. Du skal pitche dine idéer til redaktører eller andre mulige kunder. Beskriv din idé så klart som muligt, og send en mail. Skriv i mailen, at du vil ringe om et par dage for at drøfte idéen – og ring så op, hvis ikke du hører noget.

Er du selvstændig, skal du overholde markedsføringsloven, som siger, at du ikke uopfordret må kontakte potentielle kunder på mail, uden at de har accepteret det. Så ring først og læg en føler ud, med mindre der er tale om medier, der opfordrer til at blive kontaktet med forslag til til historier.

Brug tid på at researche på dine potentielle kunder, før du kontakter dem. Så er der langt større sandsynlighed for, at dine idéer rammer plet. Dobbelttjek din henvendelse for fejl a la ”Kære Kristine”, hvis redaktøren hedder Kirsten – og vær sikker på, at du har skrevet mediet eller firmaets navn helt korrekt.

Følg op

Ofte vil du opleve, at der ikke kommer nogen reaktion på din første henvendelse. Det er ikke et afslag – måske har den potentielle kunde slet ikke set mailen eller bare ikke nået at forholde sig til den. Følg op, når du ikke får svar. Tag kontakt efter et passende tidsrum, inden det virker akavet – for eksempel efter en uge, maks. 14 dage. Måske får du afslag, eller kunden kan være for længe om at forholde sig til idéen. Hvis det er en aktuel sag, du tilbyder at lave noget på, så husk at angive en deadline for, hvor længe ”tilbuddet” gælder.

Pitch videre

Hvis der ikke er hul igennem, så pitch videre. Måske kan den samme idé, eventuelt i let omarbejdet form, afsættes et andet sted. Eller prøv med en ny idé til samme kunde – din kommunikation med kunden (også når du får et afslag) kan give dig et hint om et andet behov eller problem, kunden har, som du kan byde ind på.

Læs mere om kunsten at pitche i kapitel 7 om salg og markedsføring.

TIP

Disse oplysninger kan din autosignatur indeholde:

  • Fulde navn
  • Titel
  • Virksomhedens navn og cvr-nummer (hvis du har et firma)
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • E-mailadresse
  • Eventuelt website-adresse
  • Eventuelt links til profil på sociale medier
  • Eventuelt grafisk logo
  • Eventuel ”call to action” – link til et produkt, du sælger

Her kan du finde kunder

Tidligere arbejdspladser og -kolleger

Kontakt tidligere arbejdspladser og gamle kolleger – i såvel som uden for mediebranchen bredt set – som du har haft et godt samarbejde med. De kan være interesseret i at bruge dig til freelanceopgaver. Din fordel er, at du kender deres behov og arbejdsgange indefra – noget, som ellers kan være udfordrende for kunderne, når de bruger freelancere. Derfor kan det være en oplagt vej til din første kunde.

Freelancekontoret

Hvis du finder en plads på et freelancekontor, kan det være en god mulighed for at skaffe opgaver. Har de andre samme faglighed som dig selv, kan det være, de giver opgaver videre, som de ikke selv har plads i kalenderen til. Sidder der kolleger fra andre faggrupper, har de måske brug for dig og dine kompetencer til at løse nogle opgaver for sig. Når du er blevet mere etableret, kommer du måske selv til at give opgaver videre og skaffe arbejde til kolleger.

Freelancekolleger og samarbejdspartnere

Det kan være en god måde at komme i gang på: at slå sig sammen med en freelancekollega om de første opgaver. Måske kender du en anden, der ligesom dig selv netop er sprunget ud som freelancer og også kunne bruge en makker? Ulempen ved at dele dine opgaver med en anden er, at I også skal deles om løn og honorarer, og i starten af din freelancekarriere tæller hver en krone. Hvis du kender en freelancer inden for dit eget fag, der har meget arbejde, kan du eventuelt foreslå at løse nogle af de opgaver, han/hun ikke har tid til. Husk at give noget tilbage den anden vej, den dag du selv får fyldt kalenderen op.

Sociale medier og onlineplatforme

Freelanceopgaver udbydes også på de sociale medier – se for eksempel facebookgruppen ’Freelancere og arbejdsgivere i mediebranchen’ og FreelanceGruppens mailingliste ’pingpong’ og facebookgruppen ’PingPong – for medlemmer af FreelanceGruppen i DJ’. Der findes også stadigt flere onlineplatforme, der udbyder freelanceopgaver og såkaldt crowdwork. Mens der i PingPong-regi – hvor folk er medlemmer af DJ – er en fælles forståelse af, at arbejde skal udbydes på rimelige betingelser, er det ikke nødvendigvis tilfældet på andre onlineplatforme.

TIP

Lav klare aftaler

Pas på ikke at falde i fælden med at fylde din tid ud med at løse en masse opgaver som ”vennetjenester” i starten. Lav klare aftaler om pris og så videre. Du er professionel – også når du løser opgaver for dit eget netværk.

Hvad er realistiske mål i starten?

Det er svært at sige generelt, hvad der er realistiske mål for en nystartet freelancer. Det kommer an på det udgangspunkt, du starter fra, og på hvor du gerne vil lande. Som nyuddannet kan det være, at dit første mål er at få foden inden for på arbejdsmarkedet, tjene mere, end hvad du fik i SU – og gerne mere end dagpengene. Det skulle gerne kunne indfries ret hurtigt, hvis du får taget ordentlige priser for dit arbejde fra starten.

Kommer du i stedet fra en godt lønnet fast stilling, kan der være længere til at opnå samme økonomiske niveau. Det kan også være, du drømmer om at starte dit eget medie, din egen blog, podcast eller noget fjerde, hvor du starter det op som et brødløst projekt med ambition om med tiden at tjene penge på det.

Hvis du har råd, er det fint at arbejde gratis for dig selv – bare lad være at gøre det for nogen, der tjener penge på dit arbejde. Under alle omstændigheder skal du indstille dig på, at det tager tid at få din freelanceforretning op at stå. Fordi det tager tid at opbygge en kundekreds.

Aftal med dig selv, hvornår du vil evaluere projektet, og giv det en rimelig tidsramme, for eksempel 6 måneder. Et freelanceliv kan – også som etableret freelancer – variere meget over året, og din indtjening kan derfor svinge voldsomt fra måned til måned, især i starten.

Det er ikke unormalt, at det tager et par år, før du har en stabil forretning. Is i maven. Sæt dig nogle mål, som du finder ambitiøse, men samtidig realistiske, og gå efter dem. Tænk over, hvad der er vigtigst for dig: en høj indtægt, en kort arbejdsuge, spændende arbejdsopgaver, plads til con amore-projekter eller noget femte?

Husk, at det er federe, når du når dine mål, end når du ikke gør. Så du kan med fordel starte ud med noget, der har gode chancer for at lykkes – men stadig er ambitiøst. Så sætter du nogle nye mål, så snart du har fejret de første.

Vejen til succes

Der er mange veje til succes som freelancer, fordi følelsen er individuel – og kommer an på, hvor du gerne vil hen. Derfor findes der ikke én gylden opskrift. Én ting er dog sikker: Det er ikke nok, at du er god til dit fag. Du skal også kunne være din egen chef og helst en god og rar en af slagsen, og du skal kunne få en forretning til at hænge sammen med alt, hvad det indebærer.

Det hjælper at være målrettet og turde tro på dig selv og din forretning. Hvis du for eksempel bruger tid og energi på at søge faste stillinger, fordi du ikke rigtig tør satse på dit freelanceprojekt, kan det både gøre det vanskeligere at sammensætte arbejdsopgaverne optimalt og at tage den rigtige pris for dit arbejde.

Når du har besluttet dig for at gå freelance – eller at gøre forsøget – så gør det 100 procent i den tidsramme, du har fastsat frem til første evaluering.

VOXPOP

Hvad er det bedste ved at være freelancer?

”Det bedste ved at være freelancer er friheden til fuldstændig selv at kunne forme sit arbejdsliv, så det indeholder alt det bedste. I mit tilfælde både egne journalistiske projekter, undervisning og rådgivning. Jeg nyder selv at bestemme for eksempel at kunne forfølge drømmeprojekter som den bog, jeg netop er gået i gang med at skrive.”

Hvad er det værste?

”Det er svært at finde noget rigtig slemt. Skal jeg nævne noget, er det den tid, der går med administration, fakturering og så videre, og at man arbejder på afstand af travle redaktører og derfor skal bruge flere kræfter på at holde sig ajour med deres planlægning, end hvis man så dem til daglig.”

Anne Anthon Andersen, journalist

8 kendetegn ved succesfulde freelancere

Går vi ud fra, at du gerne vil leve af din freelanceforretning og gerne leve godt, så vil mange erfarne freelancere genkende de her 8 kendetegn ved de freelancere, der har en velkørende forretning.

1 Bruger og udbygger deres netværk

Freelancere med succes er ofte gode til at bruge deres netværk og relationer til research, til at markere sig positivt og til at hjælpe, hvis nogen har et behov eller et problem, de kan løse. Oprigtig interesse og involvering i og med mennesker omkring dig vil komme positivt tilbage, hvorimod en påtaget networking-attitude, hvor du egentlig er mest interesseret i, hvad du selv får ud af en relation, er trættende og vil højst sandsynligt give bagslag.

2 Er dygtige og gør sig umage hver gang

Er du blandt de bedste i dit fag, eller har du en helt særlig ekspertise eller niche, som der er efterspørgsel på, er det et godt udgangspunkt. Hvis ikke, kan du komme langt med at gøre dig umage og levere et godt produkt, der lever op til det, du har aftalt med kunden – hver gang. Giver du bare lidt ekstra, giver det point på kontoen, og kan betyde den forskel, at kunden lige netop anbefaler dig i sit eget netværk.

3 Arbejder målrettet og effektivt

At styre tiden er en af de store udfordringer som freelancer, for du har ikke for eksempel en chef eller en organisationsrytme, der bidrager til at prioritere din tid og dine opgaver for dig. Når du bliver god til at holde styr på kalenderen, får løst dine opgaver på den tid, du har afsat, og husker at sende dine fakturaer eller lønopgørelser afsted i en lind strøm, så er du altså allerede en succes.

4 Kan balancere ambitionsniveau med opgavens pris

Du skal give kunden det, kunden vil være tilfreds med og vil betale for. Selvom du har virkelig høje faglige ambitioner, er det ikke sikkert, din kunde har det. Aflæs, og spørg ind til kundens værdier og behov, og respekter dem, og afstem så din indsats og dit produkt efter det. Det er som udgangspunkt kundens behov og ikke dine egne, du skal opfylde. Når de to går op i en højere enhed, er det en ekstra bonus.

5 Er gode til at pitche og sælge

At pitche idéer er en kunst i sig selv, og du kan kun tjene penge på dine gode idéer, hvis du kan sælge dem til kunder, der vil betale for dem. Fokuser igen på kundens behov, og hvilken værdi din idé tilfører kunden i hans eller hendes virkelighed. Brug energi på at sætte dig ind i din kundes situation, helt lavpraktisk. Tit er det gode salgsargument dét, der viser, hvordan du løser et helt konkret problem for din kunde her og nu.

6 Griber chancer, der opstår af tilfældigheder

Som freelancer har du friheden til at forfølge muligheder og dyrke nye kontakter og arbejdsområder, der opstår af tilfældigheder. Hvis du udnytter de muligheder, der byder sig, kan det være vejen til nye spændende opgaver, kunder, samarbejdspartnere og kompetenceområder. Vær ikke bange for at kaste dig ud i noget nyt og uprøvet.

7 Har en plan og forfølger den

En overordnet plan, for eksempel 3-årig eller 5-årig, kan betyde en retning for dit arbejdsliv, hvor du selv og dine egne mål og drømme kommer i centrum. Ellers kommer du let til at flyde med strømmen som freelancer, hvor dit arbejdsliv er defineret af, hvad dine kunder vil med dig, og ikke så meget, hvad du selv vil. Det giver arbejdsglæde at vide, hvad du vil, og forfølge det.

8 Udvikler sin forretning

Det, du sælger i dag, kan ikke nødvendigvis sælges i samme form i overmorgen. Hold dig løbende orienteret om udviklingen i arbejds- og produktformer inden for den del af markedet, du selv leverer til. Overvej, om du har brug for efteruddannelse for at opdatere din faglighed eller udbygge den.

Overvej også løbende, om du laver det, du allerhelst vil. Som freelancer og selvstændig bestemmer du selv, hvad du vil leve af (så længe der er nogen, som vil betale for det naturligvis). Der er altså ingen grund til at fortsætte med noget, du ikke længere synes, giver mening, og der er uendelige muligheder for at udvikle forretningen.

Du lærer hele tiden

Kan du ikke genkende dig selv på alle 8 parametre, måske ingen af dem, så fortvivl ikke af den grund. Denne guide vil hjælpe dig godt på vej, og du vil lære rigtig meget hen ad vejen i dit nye freelanceliv. Du vil helt sikkert få en masse gode råd. Nogle kan du bruge, og nogle gange vil det virke for dig at gøre det stik modsatte af, hvad du er blevet rådet til.

Allermest vil du lære af de fejl, du helt sikkert kommer til at begå, både i starten og senere hen. Så sæt pris på dem, og husk altid at fejre dine succeser, også de små.

Her kan du finde mere hjælp til opstart

DJ BIZ
Du kan søge optagelse på DJ BIZ STARTPAKKEN for selvstændige/freelancere og blive klædt på til at være din egen forretning. Forløbet er også til freelancere, der er i gang, men som aldrig rigtig fik lavet en forretningsplan og har brug for at gå tilbage og få struktur på forretningen. Læs mere på DJ’s hjemmeside.

Book en sparring i DJ
Du kan få individuel sparring med en rådgiver fra DJ, når du starter som freelancer eller selvstændig. Samtalen varer 60 minutter og handler om dine konkrete udfordringer. Tøv ikke med at kontakte konsulenterne i DJ på telefon 33 42 80 00.

Få en mentor
Få hjælp fra en erfaren kollega i DJ – det kan gøre en kæmpe forskel, når du starter ud som freelancer. Mentoren kan dele ud af sine erfaringer og hjælpe dig til at komme godt fra start og sætte nogle mål for dig selv og din karriere. Sparringen 1 til 1 om netop dine udfordringer er guld værd. Se mere og ansøg på DJ’s hjemmeside.

Meld dig ind i FreelanceGruppen i DJ
Som medlem af FreelanceGruppen i DJ får du et stort fagligt fællesskab og en bred vifte af tilbud, som kan støtte og udvikle dig i dit arbejde som freelancer. Det koster 80 kroner om måneden og giver dig adgang til blandt andet:

  • Sparring om alt fra faglige synspunkter, tips og viden om salg og prissætning til kunder, kontrakter og nye opgaver gennem FreelanceGruppens netværk og lokale ”klubber” af freelancere tilknyttet bestemte medier.
  • Kurser og seminarer i Danmark og Norden – mange gratis for dig.
  • Mulighed for økonomisk tilskud til personlig kompetenceudvikling og videreuddannelse.
  • Adgang til FreelanceGruppens fordelagtige medlemstilbud og rabatter.
  • Optagelse i databasen Find-Freelancer.dk.
  • Medbestemmelse på den årlige generalforsamling.

TJEKLISTE

  • Skriv en liste over 5-10 potentielle kunder.
  • Kontakt de første potentielle kunder med konkrete idéer eller invitation til kaffemøde.
  • Markedsføring: Få gjort det absolut nødvendige – resten kan komme senere.
  • Salg, salg, salg: Det vigtigste er at få den første opgave i hus. Netværk, netværk, netværk.
  • Søg hjælp: Brug DJ’s tilbud, og meld dig ind i relevante foreninger og netværk.